Op pad met de Doeker

17 juli 2013 - Kropswolde, Nederland

Om 9 uur ging de telefoon, we waren pas net op...pfff. Diede op bezoek! Gezellig! Na heerlijke lunch met makreel en de door Diede gemaakte ijsthee op pad naar Kropswolde!

Sinds vorige week zijn we beschermers van het Groninger Landschap en deze club organiseerde een vaartocht over het Zuidlaardermeer. Bij Paviljoen de Leine kwam fluisterboot de Doeker (Gronings voor fuut) rustig aanvaren. Aan boord schipper Willem en zijn schippershond Sandy, de gids en enkele vrijwilligers.

Het Zuidlaardermeer is 5,4 m2 groot en ligt voor 3/4 in Groningen en 1/4 in Drenthe. Gemiddeld is het meer 1 meter diep, op veel plekken zelfs maar een halve meter. Het is een prachtig natuurgebied. De kinderen vonden het geweldig. Vooral de verrekijkers, het spelen met het water en de schippershond. Bij de beverburcht lagen de bevers helaas te slapen. Er zijn inmiddels 30 bevers in het meer.

Grappige opmerking Anka: Er komt een jongen voorbij in een heel leuk bootje. Zegt Angelique: "Zo die kijkt boos." Anka: "Ja, hij is ook zo dik. Hij is vast bang dat ie in het water valt."